Farma is onlosmakelijk verbonden met logistieke uitdagingen. Geneesmiddelen maken is immers één ding, maar ze ook in ideale omstandigheden tot op de bestemming - zijnde de eindgebruiker - krijgen is een ander ding. In een ideale wereld wordt het geneesmiddel strikt gevolgd van bij fabricage tot bij de gebruiker. Dat Manuella Wilts (J&J) en Danny Hendrikse (Pfizer) dit bepleiten, lijkt evident. Maar wat vooral tijdens de rondetafel opviel, is de overtuigde steun die ze daarvoor krijgen van transportorganisaties en -bedrijven zoals de Brussels Airport Company , Katoen Natie in Antwerpen en H.Essers. Deze laatste ziet trouwens ook een bijkomend probleem. "We zien dat transport van geneesmiddelen ook voor sommige malafide bendes interessant zijn", vertelde hij. "Daarom zijn wij een systeem aan het opzetten waarbij de laadruimte van vrachtwagens van H.Essers niet meer door de chauffeurs zelf kunnen geopend worden, maar wel van op afstand. Ook de temperatuur van die laadruimte is van op afstand op te volgen en eventueel bij te sturen mocht dat nodig zijn."

Opvallend zijn de inspanningen die zowel zee- als luchthavens leveren om geneesmiddelen in de meest ideale omstandigheden te vervoeren. Goed gecontroleerd lucht- en watervervoer zijn dan ook essentieel aangezien alle farmabedrijven wereldwijd werken en goed transport cruciaal is. Nu al vervoert Pfizer 40 procent van de geneesmiddelen over het water.

Vice-Eerste Minister en Minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel Kris Peeters weet waarom België zo populair is als exportland. "België combineert een farmaceutische industrie van wereldklasse met een goed ontwikkeld logistiek netwerk. Dat maakt ons quasi uniek op globaal niveau. De logistieke kracht van België komt voort uit onze ideale ligging, in het hart van Europa. Zo'n 60 procent van de EU-bevolking woont binnen een straal van 500 km rond België. We hebben ook sterk geïnvesteerd in onze weg-, spoorweg- en waterweginfrastructuur. En bovendien zorgen de Belgische zee- en luchthavens ervoor dat producten op een recordtijd verzonden kunnen worden naar de vier hoeken van de wereld."

"Om onze wereldwijde erkenning als toeleveringsland te behouden, is het van groot belang dat de overheid en andere betrokkenen in zowel de farmaceutische als de logistieke sector blijven investeren. Beide sectoren gaan immers hand in hand", zegt Catherine Rutten, CEO van pharma.be. Alle deelnemers aan de rondetafel schaarden zich achter de stelling dat er meer moet samengewerkt worden. Niet alleen tussen de logistieke actoren onderling, maar zelfs over de farmabedrijven heen.

In HealthCare Magazine van september gaan we dieper in op deze logistieke uitdagingen.

Farma is onlosmakelijk verbonden met logistieke uitdagingen. Geneesmiddelen maken is immers één ding, maar ze ook in ideale omstandigheden tot op de bestemming - zijnde de eindgebruiker - krijgen is een ander ding. In een ideale wereld wordt het geneesmiddel strikt gevolgd van bij fabricage tot bij de gebruiker. Dat Manuella Wilts (J&J) en Danny Hendrikse (Pfizer) dit bepleiten, lijkt evident. Maar wat vooral tijdens de rondetafel opviel, is de overtuigde steun die ze daarvoor krijgen van transportorganisaties en -bedrijven zoals de Brussels Airport Company , Katoen Natie in Antwerpen en H.Essers. Deze laatste ziet trouwens ook een bijkomend probleem. "We zien dat transport van geneesmiddelen ook voor sommige malafide bendes interessant zijn", vertelde hij. "Daarom zijn wij een systeem aan het opzetten waarbij de laadruimte van vrachtwagens van H.Essers niet meer door de chauffeurs zelf kunnen geopend worden, maar wel van op afstand. Ook de temperatuur van die laadruimte is van op afstand op te volgen en eventueel bij te sturen mocht dat nodig zijn."Opvallend zijn de inspanningen die zowel zee- als luchthavens leveren om geneesmiddelen in de meest ideale omstandigheden te vervoeren. Goed gecontroleerd lucht- en watervervoer zijn dan ook essentieel aangezien alle farmabedrijven wereldwijd werken en goed transport cruciaal is. Nu al vervoert Pfizer 40 procent van de geneesmiddelen over het water.Vice-Eerste Minister en Minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel Kris Peeters weet waarom België zo populair is als exportland. "België combineert een farmaceutische industrie van wereldklasse met een goed ontwikkeld logistiek netwerk. Dat maakt ons quasi uniek op globaal niveau. De logistieke kracht van België komt voort uit onze ideale ligging, in het hart van Europa. Zo'n 60 procent van de EU-bevolking woont binnen een straal van 500 km rond België. We hebben ook sterk geïnvesteerd in onze weg-, spoorweg- en waterweginfrastructuur. En bovendien zorgen de Belgische zee- en luchthavens ervoor dat producten op een recordtijd verzonden kunnen worden naar de vier hoeken van de wereld." "Om onze wereldwijde erkenning als toeleveringsland te behouden, is het van groot belang dat de overheid en andere betrokkenen in zowel de farmaceutische als de logistieke sector blijven investeren. Beide sectoren gaan immers hand in hand", zegt Catherine Rutten, CEO van pharma.be. Alle deelnemers aan de rondetafel schaarden zich achter de stelling dat er meer moet samengewerkt worden. Niet alleen tussen de logistieke actoren onderling, maar zelfs over de farmabedrijven heen.In HealthCare Magazine van september gaan we dieper in op deze logistieke uitdagingen.