Sinds 2014 mogen ziekenhuizen niet langer een verpleegdag aanrekenen voor de dag waarop de patiënt het ziekenhuis verlaat als de opname gebeurt voor 12 uur en de patiënt het ziekenhuis verlaat na 14 uur. De overheid bereikte hiermee een beoogde besparing van 11,7 miljoen. Tussen ziekenhuizen blijven echter grote praktijkverschillen bestaan.
Tot dat besluit komt de studiedienst van de Onafhankelijke Ziekenfondsen in een analyse van de statistieken over het jaar 2014.
Anomalie
Gemiddeld betaalt de ziekteverzekering per verpleegdag 30 euro; de maatregel belangt echter ook de patiënten aan. Ze dienen immers geen persoonlijk aandeel in de verpleegdagprijs meer te betalen voor de dag van ontslag. De overheid wou -door de verpleegdag niet meer terug te betalen- 11,7 miljoen besparen en praktijkverschillen tussen de ziekenhuizen wegwerken. In het verleden bleken ze immers zeer uiteenlopende proporties onkosten aan te rekenen op de dag waarop de patiënt het ziekenhuis verliet. "Niets rechtvaardigt dergelijke praktijkverschillen", meent het Onafhankelijke Ziekenfonds. "Ondenkbaar is ook dat ziekenhuizen financieel bevoordeeld worden als ze zich vaak bezondigen aan opnames waarbij de patiënt enkele minuten na 14 uur vertrekt. Dat de nieuwe facturatieregel deze anomalie wil wegwerken, is goed nieuws."
Impact
Om de impact van de maatregel na te gaan, analyseerde de studiedienst de ziekenhuisfacturen van haar leden in 2014. Daaruit blijkt dat de gemiddelde verblijfsduur van verblijven langer dan 24 uur voor courante heelkunde stabiel bleven tussen 2013 en 2014: van 7,6 naar 7,5 dagen. "Tellen we de dag van vertrek niet mee voor de opnames die de maatregel beoogt dan had de nieuwe facturatieregel de gemiddelde verblijfsduur met een derde van een dag moeten doen dalen," zo luidt het. "In 2014 had de verblijfsduur in dat geval gemiddeld 7,3 dagen geduurd. Voor een bevalling gaat het om bijna een have dag minder -van 4,9 naar 4,5 dagen."
Tegen de verwachtingen in echter daalde het aandeel van de ziekenhuisopnames met een opname voor 12 uur en een vertrek na 14 uur slechts zeer lichtjes -van 24,2% naar 23,6%.
Ook interessant om weten is dat het aandeel van de ziekenhuisopnames die de maatregel beoogde zowel in 2013 als in 2014 tussen 7 en 50% van de opnames schommelde. Naargelang het ziekenhuis. In 2014 liet de helft van de ziekenhuizen de patiënt toch nog na 14 uur blijven op de dag van vertrek (in 24% van de gevallen). Bij tien ziekenhuizen ging het zelfs om 32 à 50% van hun opnames.
Of er een verschuiving is van ziekenhuisopnames met één overnachting naar het dagziekenhuis, valt niet uit de gegevens af te leiden.
Praktijkverschillen
"Voor de helft van de ziekenhuisopnames die de maatregel beoogt, vertrekt de patiënt nog altijd tussen 14 en 15 uur. Ook hier doet de geringe impact van de nieuwe reglementering de wenkbrauwen fronsen," aldus het ziekenfonds. "Mogelijk hebben de ziekenhuizen hun praktijkorganisatie nog niet aangepast," zoekt de LOZ een verklaring. "Ook mogelijk is dat de financiële impact te beperkt is om ziekenhuizen te ontmoedigen die vaak een beroep doen op dergelijke praktijken."
Maar wat de inkrimping van de praktijkverschillen betreft is het resultaat teleurstellend. Daarom pleit het ziekenfonds ervoor om de impact van maatregelen geregeld te bekijken en indien nodig aan te vullen of bij te sturen. "Want nu mist men een beetje zijn doel", vindt het ziekenfonds.
De beoogde besparingen bereikt de overheid wel. Voor de OZ gaat het over twee miljoen. Een extrapolatie leert dat de ziekteverzekering 11,7 miljoen bespaart. "Dat geld dient men nu wel opnieuw en op de juiste manier in de ondergefinancierde ziekenhuissector te injecteren", stelt het ziekenfonds.
Tot slot gaven de patiënten in 2014 globaal 3 miljoen euro minder uit. Per persoon gaat het over ongeveer 10 euro per ziekenhuisopname op een gemiddelde factuur van 700 euro. Een tiende van de verhoopte besparingen komen uit ziekenhuisopnames voor bevallingen terwijl heelkundige hospitalisaties goed zijn voor 22,1% van de geplande totale besparing.
Tot dat besluit komt de studiedienst van de Onafhankelijke Ziekenfondsen in een analyse van de statistieken over het jaar 2014. Anomalie Gemiddeld betaalt de ziekteverzekering per verpleegdag 30 euro; de maatregel belangt echter ook de patiënten aan. Ze dienen immers geen persoonlijk aandeel in de verpleegdagprijs meer te betalen voor de dag van ontslag. De overheid wou -door de verpleegdag niet meer terug te betalen- 11,7 miljoen besparen en praktijkverschillen tussen de ziekenhuizen wegwerken. In het verleden bleken ze immers zeer uiteenlopende proporties onkosten aan te rekenen op de dag waarop de patiënt het ziekenhuis verliet. "Niets rechtvaardigt dergelijke praktijkverschillen", meent het Onafhankelijke Ziekenfonds. "Ondenkbaar is ook dat ziekenhuizen financieel bevoordeeld worden als ze zich vaak bezondigen aan opnames waarbij de patiënt enkele minuten na 14 uur vertrekt. Dat de nieuwe facturatieregel deze anomalie wil wegwerken, is goed nieuws." Impact Om de impact van de maatregel na te gaan, analyseerde de studiedienst de ziekenhuisfacturen van haar leden in 2014. Daaruit blijkt dat de gemiddelde verblijfsduur van verblijven langer dan 24 uur voor courante heelkunde stabiel bleven tussen 2013 en 2014: van 7,6 naar 7,5 dagen. "Tellen we de dag van vertrek niet mee voor de opnames die de maatregel beoogt dan had de nieuwe facturatieregel de gemiddelde verblijfsduur met een derde van een dag moeten doen dalen," zo luidt het. "In 2014 had de verblijfsduur in dat geval gemiddeld 7,3 dagen geduurd. Voor een bevalling gaat het om bijna een have dag minder -van 4,9 naar 4,5 dagen." Tegen de verwachtingen in echter daalde het aandeel van de ziekenhuisopnames met een opname voor 12 uur en een vertrek na 14 uur slechts zeer lichtjes -van 24,2% naar 23,6%. Ook interessant om weten is dat het aandeel van de ziekenhuisopnames die de maatregel beoogde zowel in 2013 als in 2014 tussen 7 en 50% van de opnames schommelde. Naargelang het ziekenhuis. In 2014 liet de helft van de ziekenhuizen de patiënt toch nog na 14 uur blijven op de dag van vertrek (in 24% van de gevallen). Bij tien ziekenhuizen ging het zelfs om 32 à 50% van hun opnames. Of er een verschuiving is van ziekenhuisopnames met één overnachting naar het dagziekenhuis, valt niet uit de gegevens af te leiden. Praktijkverschillen "Voor de helft van de ziekenhuisopnames die de maatregel beoogt, vertrekt de patiënt nog altijd tussen 14 en 15 uur. Ook hier doet de geringe impact van de nieuwe reglementering de wenkbrauwen fronsen," aldus het ziekenfonds. "Mogelijk hebben de ziekenhuizen hun praktijkorganisatie nog niet aangepast," zoekt de LOZ een verklaring. "Ook mogelijk is dat de financiële impact te beperkt is om ziekenhuizen te ontmoedigen die vaak een beroep doen op dergelijke praktijken." Maar wat de inkrimping van de praktijkverschillen betreft is het resultaat teleurstellend. Daarom pleit het ziekenfonds ervoor om de impact van maatregelen geregeld te bekijken en indien nodig aan te vullen of bij te sturen. "Want nu mist men een beetje zijn doel", vindt het ziekenfonds. De beoogde besparingen bereikt de overheid wel. Voor de OZ gaat het over twee miljoen. Een extrapolatie leert dat de ziekteverzekering 11,7 miljoen bespaart. "Dat geld dient men nu wel opnieuw en op de juiste manier in de ondergefinancierde ziekenhuissector te injecteren", stelt het ziekenfonds. Tot slot gaven de patiënten in 2014 globaal 3 miljoen euro minder uit. Per persoon gaat het over ongeveer 10 euro per ziekenhuisopname op een gemiddelde factuur van 700 euro. Een tiende van de verhoopte besparingen komen uit ziekenhuisopnames voor bevallingen terwijl heelkundige hospitalisaties goed zijn voor 22,1% van de geplande totale besparing.