In een noodsituatie telt vaak elke seconde. Daarbij is cruciaal om te bepalen waar de persoon in nood zich bevindt. Uit paniek gebeurt het wel eens dat deze laatste de noodnummers vergeet, laat staan dat hij of zij zijn exacte positie correct kan doorgeven. Is die locatie een afgelegen plaats, het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades, dan wordt die taak nog eens bemoeilijkt.

De app 112 wil tegemoet komen aan deze hindernissen. Zo moet de gebruiker de noodnummers niet meer onthouden. In een noodsituatie klikt hij of zij gewoon op het icoontje van de brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp er nodig is. Van zodra de gebruiker belt, stuurt de app zijn of haar positie door naar de noodcentrale. Elke 30 seconden wordt een update van die positie gestuurd.

Naast de identiteit krijgt de hulpcentrale onmiddellijk de medische gegevens te zien, bijvoorbeeld de bloedgroep of eventuele gezondheidsproblemen. Er is ook een mogelijkheid om facultatieve informatie in te vullen. Voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis is een aparte optie voorzien. Al deze informatie kan u invullen bij de installatie van de app.

Agressie tegen artsen

Is de gebruiker doof of slechthorend, dan kan de operator een real time chat opstarten. Maar er zijn ook andere situaties waarin het moeilijk is om (luidop) te praten. Bijvoorbeeld wanneer u getuige bent van een inbraak in uw eigen huis, of zich te midden bevindt van een rumoerige menigte.

Op 25 juni was de app reeds 25.000 keer gedownload, meldde minister Jambon op Twitter.

De app werkt enkel in België. U kan hem downloaden op uw smartphone in de Play Store (Android) en de App Store (Apple). Het gewone noodnummer 112 blijft in gebruik.

In een noodsituatie telt vaak elke seconde. Daarbij is cruciaal om te bepalen waar de persoon in nood zich bevindt. Uit paniek gebeurt het wel eens dat deze laatste de noodnummers vergeet, laat staan dat hij of zij zijn exacte positie correct kan doorgeven. Is die locatie een afgelegen plaats, het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades, dan wordt die taak nog eens bemoeilijkt.De app 112 wil tegemoet komen aan deze hindernissen. Zo moet de gebruiker de noodnummers niet meer onthouden. In een noodsituatie klikt hij of zij gewoon op het icoontje van de brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp er nodig is. Van zodra de gebruiker belt, stuurt de app zijn of haar positie door naar de noodcentrale. Elke 30 seconden wordt een update van die positie gestuurd.Naast de identiteit krijgt de hulpcentrale onmiddellijk de medische gegevens te zien, bijvoorbeeld de bloedgroep of eventuele gezondheidsproblemen. Er is ook een mogelijkheid om facultatieve informatie in te vullen. Voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis is een aparte optie voorzien. Al deze informatie kan u invullen bij de installatie van de app.Agressie tegen artsenIs de gebruiker doof of slechthorend, dan kan de operator een real time chat opstarten. Maar er zijn ook andere situaties waarin het moeilijk is om (luidop) te praten. Bijvoorbeeld wanneer u getuige bent van een inbraak in uw eigen huis, of zich te midden bevindt van een rumoerige menigte. Op 25 juni was de app reeds 25.000 keer gedownload, meldde minister Jambon op Twitter.De app werkt enkel in België. U kan hem downloaden op uw smartphone in de Play Store (Android) en de App Store (Apple). Het gewone noodnummer 112 blijft in gebruik.