De accreditatie wordt uitgereikt door het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ). Het Jessa Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis dat voor de derde keer een ziekenhuisbrede NIAZ-accreditatie behaalt (eerste keer in 2008, tweede maal in 2012). Op het vlak van externe controle van de kwaliteit is het Jessa Ziekenhuis één van de pioniers in Vlaanderen.

In maart beoordeelde een auditteam van 8 deskundigen uit de gezondheidszorg de meer dan 2.000 normen. "Door de samenwerking van NIAZ met Qmentum, een Canadees internationaal accreditatie-programma, is de wijze van auditeren aangepast ten opzicht van de vorige audits", vertelt dr. Yves Breysem, algemeen directeur van het Jessa Ziekenhuis. "De focus bij deze audit lag nog meer op de werkvloer. In de plaats van interviews en werkplekbezoeken werd nu iedereen die een rol speelt in het (zorg)proces rechtstreeks aangesproken." De NIAZ Q-mentum accreditatie geldt voor een periode van 4 jaar.

"Wij zijn dan ook zeer trots op het resultaat", zegt Nadja Vananroye, recent opnieuw aangesteld als voorzitter van de nieuwe Raad van Bestuur van Jessa. "Deze accreditatie laat zien dat het ziekenhuis de afgelopen jaren niet heeft stilgestaan maar hard gewerkt heeft om de kwaliteit van zorg- en dienstverlening verder te verbeteren. Ook binnen de Raad van Bestuur werden de principes van corporate governance toegepast bij de hervorming en installatie van een nieuwe Raad van Bestuur op 13 april jongsleden."
Dr. Yves Breysem: "De accreditatie is een mooie opsteker maar we zijn er ons van bewust dat we nog op heel wat punten moeten verbeteren. Dat is een blijvende opdracht. Het is voor ons een extra stimulans om van de uitdagingen werk te maken en een actieplan op te stellen, op basis van de in het rapport genoemde verbeterpunten. In de komende jaren zullen we uiteraard verder blijven werken aan de uitbouw van ons kwaliteitssysteem. Met interne audits en veiligheidsrondes op alle afdelingen blijven we de vinger aan de pols houden en elk jaar stellen we concrete doelen die we willen behalen. Kwaliteitsverbetering is al jaren een prioriteit in ons beleid en dit zal ook zo blijven in de toekomst."

De accreditatie wordt uitgereikt door het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ). Het Jessa Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis dat voor de derde keer een ziekenhuisbrede NIAZ-accreditatie behaalt (eerste keer in 2008, tweede maal in 2012). Op het vlak van externe controle van de kwaliteit is het Jessa Ziekenhuis één van de pioniers in Vlaanderen. In maart beoordeelde een auditteam van 8 deskundigen uit de gezondheidszorg de meer dan 2.000 normen. "Door de samenwerking van NIAZ met Qmentum, een Canadees internationaal accreditatie-programma, is de wijze van auditeren aangepast ten opzicht van de vorige audits", vertelt dr. Yves Breysem, algemeen directeur van het Jessa Ziekenhuis. "De focus bij deze audit lag nog meer op de werkvloer. In de plaats van interviews en werkplekbezoeken werd nu iedereen die een rol speelt in het (zorg)proces rechtstreeks aangesproken." De NIAZ Q-mentum accreditatie geldt voor een periode van 4 jaar. "Wij zijn dan ook zeer trots op het resultaat", zegt Nadja Vananroye, recent opnieuw aangesteld als voorzitter van de nieuwe Raad van Bestuur van Jessa. "Deze accreditatie laat zien dat het ziekenhuis de afgelopen jaren niet heeft stilgestaan maar hard gewerkt heeft om de kwaliteit van zorg- en dienstverlening verder te verbeteren. Ook binnen de Raad van Bestuur werden de principes van corporate governance toegepast bij de hervorming en installatie van een nieuwe Raad van Bestuur op 13 april jongsleden." Dr. Yves Breysem: "De accreditatie is een mooie opsteker maar we zijn er ons van bewust dat we nog op heel wat punten moeten verbeteren. Dat is een blijvende opdracht. Het is voor ons een extra stimulans om van de uitdagingen werk te maken en een actieplan op te stellen, op basis van de in het rapport genoemde verbeterpunten. In de komende jaren zullen we uiteraard verder blijven werken aan de uitbouw van ons kwaliteitssysteem. Met interne audits en veiligheidsrondes op alle afdelingen blijven we de vinger aan de pols houden en elk jaar stellen we concrete doelen die we willen behalen. Kwaliteitsverbetering is al jaren een prioriteit in ons beleid en dit zal ook zo blijven in de toekomst."