Begin vorige maand ging in twee ziekenhuizen (AZ Jan Palfijn in Gent en CHU Marie Curie in Charleroi) de testfase van het project 'HZIV4FEDASIL' van start. Binnen minder dan zes maanden wordt het systeem geïmplementeerd in alle algemene en psychiatrische ziekenhuizen. Elektronische facturering maakt het mogelijk afscheid te nemen van wat vandaag omschreven wordt als een 'chaotisch' systeem voor asielzoekers.
Algemene en psychiatrische ziekenhuizen: maak u klaar! Vanaf 1 januari verandert de facturatie van zorg voor 'verzoekers om internationale bescherming' (VIB's). Momenteel gebeurt dat nog steeds op papier, vanaf volgend jaar wordt overgeschakeld op een elektronisch systeem. Twee proefziekenhuizen (AZ Jan Palfijn in Gent en het Universitair Ziekenhuis Marie Curie in Charleroi) passen de nieuwe regels al toe sinds 1 juli en dat voor een proefperiode van zes maanden.
"Complex en chaotisch"
Het project HZIV4FEDASIL verandert de regels op dit gebied drastisch. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole De Moor (CD&V) en minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) namen het initiatief naar aanleiding van een rapport van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) uit 2019 over de toegang tot gezondheidszorg voor VIB'S. Het rapport concludeerde dat de huidige organisatie van de gezondheidszorg voor VIB's complex en chaotisch is, waardoor hun toegang tot zorg onnodig wordt beperkt.
"Met HZIV4FEDASIL willen we de toegang vergemakkelijken door de behandeling van medische facturen voor VIB's die erkend werden als rechthebbende door Fedasil, te vereenvoudigen, te versnellen en de controle te verbeteren. Dit zowel via interne digitalisatie bij Fedasil als externe digitalisatie bij zorgverstrekkers", zegt Nicole De Moor in een omzendbrief aan de ziekenhuizen. "De Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) zal in het kader van het project de bevoegdheid krijgen om elektronische facturen van zorgverstrekkers te controleren, te tariferen en te betalen in naam en voor rekening van Fedasil."
"De elektronische uniformisering van het facturatieproces in het kader van HZIV4FEDASIL heeft als voordeel voor ziekenhuizen dat zij sneller geïnformeerd worden over de verschillende beslissingen tot tenlastneming en online de rechten van VIB's met betrekking tot medische begeleiding kunnen nagaan. Aangezien alle informatie en facturatie via eenzelfde elektronisch contactpunt verloopt, heeft dit een snellere betaling van de facturen tot gevolg", zegt Frank Vandenbroucke in dezelfde omzendbrief.
Het nieuwe principe: alles wordt elektronisch gefactureerd
De doelgroep van het project zijn alle VIB's met een lopende asielprocedure. Zij kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van hun bijlage 26, bijlage 25 of hun oranje kaart (attest immatriculatie). Ze moeten hun status kenbaar maken in het ziekenhuis aan de hand van een van deze documenten. Om zelf een asielzoeker te identificeren, kunnen ziekenhuizen de Member Data flows (MDA-stroom) of de Fedasil Helpdesk raadplegen. In de eerste fase van het project heeft het systeem enkel betrekking op VIB's die in een Fedasil-centrum verblijven. In een latere fase komen daar ook asielzoekers bij die verblijven bij een gastpartner, op een privéadres of in een zorginstelling.
In de twee testziekenhuizen is de elektronische facturatie van toepassing voor alle ambulante prestaties die sinds 1 juli 2024 werden verleend en op alle ziekenhuisopnames die sinds die datum zijn opgestart en na deze datum werden gefactureerd. Sinds 1 juli 2024 schrijft Fedasil geen papieren requisitoria meer uit en betaalt het geen papieren facturen meer voor deze diensten en ziekenhuisopnames. Vanaf 1 januari 2025 geldt de regel ook voor alle andere ziekenhuizen.
Drie uitzonderingen
Er zijn echter drie uitzonderingen op de algemene regel van elektronische facturatie. Ten eerste blijft een papieren document van Fedasil verplicht voor ambulante diensten en hospitalisaties, mits akkoord van een medisch adviseur van Fedasil. Ook voor asielzoekers die zijn aangesloten bij een ziekenfonds moet de factuur voor het remgeld nog steeds op papier worden overgemaakt. Ten slotte is elektronische facturering niet verplicht voor een VIB waarvan de rechten niet kunnen worden geraadpleegd in de MDA-stroom. Deze overgangsmaatregel geldt tot het mogelijk is de rechten van alle VIB's in de MDA-stroom te raadplegen.
Hoe zit het met ambulante prestaties of ziekenhuisopnames verricht of opgestart voor 1 juli 2024, maar gefactureerd na die datum? Hiervoor aanvaardt Fedasil uiteraard nog steeds papieren facturen. Dat zal ook gelden bij de overgang van alle ziekenhuizen op 1 januari 20025.
Algemene en psychiatrische ziekenhuizen: maak u klaar! Vanaf 1 januari verandert de facturatie van zorg voor 'verzoekers om internationale bescherming' (VIB's). Momenteel gebeurt dat nog steeds op papier, vanaf volgend jaar wordt overgeschakeld op een elektronisch systeem. Twee proefziekenhuizen (AZ Jan Palfijn in Gent en het Universitair Ziekenhuis Marie Curie in Charleroi) passen de nieuwe regels al toe sinds 1 juli en dat voor een proefperiode van zes maanden."Complex en chaotisch"Het project HZIV4FEDASIL verandert de regels op dit gebied drastisch. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole De Moor (CD&V) en minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) namen het initiatief naar aanleiding van een rapport van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) uit 2019 over de toegang tot gezondheidszorg voor VIB'S. Het rapport concludeerde dat de huidige organisatie van de gezondheidszorg voor VIB's complex en chaotisch is, waardoor hun toegang tot zorg onnodig wordt beperkt."Met HZIV4FEDASIL willen we de toegang vergemakkelijken door de behandeling van medische facturen voor VIB's die erkend werden als rechthebbende door Fedasil, te vereenvoudigen, te versnellen en de controle te verbeteren. Dit zowel via interne digitalisatie bij Fedasil als externe digitalisatie bij zorgverstrekkers", zegt Nicole De Moor in een omzendbrief aan de ziekenhuizen. "De Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) zal in het kader van het project de bevoegdheid krijgen om elektronische facturen van zorgverstrekkers te controleren, te tariferen en te betalen in naam en voor rekening van Fedasil.""De elektronische uniformisering van het facturatieproces in het kader van HZIV4FEDASIL heeft als voordeel voor ziekenhuizen dat zij sneller geïnformeerd worden over de verschillende beslissingen tot tenlastneming en online de rechten van VIB's met betrekking tot medische begeleiding kunnen nagaan. Aangezien alle informatie en facturatie via eenzelfde elektronisch contactpunt verloopt, heeft dit een snellere betaling van de facturen tot gevolg", zegt Frank Vandenbroucke in dezelfde omzendbrief. Het nieuwe principe: alles wordt elektronisch gefactureerdDe doelgroep van het project zijn alle VIB's met een lopende asielprocedure. Zij kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van hun bijlage 26, bijlage 25 of hun oranje kaart (attest immatriculatie). Ze moeten hun status kenbaar maken in het ziekenhuis aan de hand van een van deze documenten. Om zelf een asielzoeker te identificeren, kunnen ziekenhuizen de Member Data flows (MDA-stroom) of de Fedasil Helpdesk raadplegen. In de eerste fase van het project heeft het systeem enkel betrekking op VIB's die in een Fedasil-centrum verblijven. In een latere fase komen daar ook asielzoekers bij die verblijven bij een gastpartner, op een privéadres of in een zorginstelling. In de twee testziekenhuizen is de elektronische facturatie van toepassing voor alle ambulante prestaties die sinds 1 juli 2024 werden verleend en op alle ziekenhuisopnames die sinds die datum zijn opgestart en na deze datum werden gefactureerd. Sinds 1 juli 2024 schrijft Fedasil geen papieren requisitoria meer uit en betaalt het geen papieren facturen meer voor deze diensten en ziekenhuisopnames. Vanaf 1 januari 2025 geldt de regel ook voor alle andere ziekenhuizen.Drie uitzonderingenEr zijn echter drie uitzonderingen op de algemene regel van elektronische facturatie. Ten eerste blijft een papieren document van Fedasil verplicht voor ambulante diensten en hospitalisaties, mits akkoord van een medisch adviseur van Fedasil. Ook voor asielzoekers die zijn aangesloten bij een ziekenfonds moet de factuur voor het remgeld nog steeds op papier worden overgemaakt. Ten slotte is elektronische facturering niet verplicht voor een VIB waarvan de rechten niet kunnen worden geraadpleegd in de MDA-stroom. Deze overgangsmaatregel geldt tot het mogelijk is de rechten van alle VIB's in de MDA-stroom te raadplegen.Hoe zit het met ambulante prestaties of ziekenhuisopnames verricht of opgestart voor 1 juli 2024, maar gefactureerd na die datum? Hiervoor aanvaardt Fedasil uiteraard nog steeds papieren facturen. Dat zal ook gelden bij de overgang van alle ziekenhuizen op 1 januari 20025.