AK Hospitals

Web weergave

De Belgische ziekenhuizen waren innovatief tijdens de pandemie, zoveel is zeker. Plots, van de ene dag op de andere, moest vanaf 13 maart 2020 het aantal bezoekers beperkt worden. Plots konden (niet-urgente) patiënten niet meer terecht in het ziekenhuis.

EDITORIAAL

Wie Google-reviews en commentaren op sociale media erop naslaat, kan vaststellen dat patiënten een bezoek aan of verblijf in het ziekenhuis beoordelen op meer dan hun medisch behandeltraject of de relatie met de zorgverlener alleen. Mensen willen goed verzorgd worden in de brede zin van het woord, met aandacht, duidelijke informatie, lekker eten, een persoonlijke aanpak en ga zo maar door.

ACTUALITEIT

De hoge werkdruk in de zorgsector door de combinatie van complexe zorgnoden en personeelsschaarste is al vele jaren een gekend probleem. Dat zorgprofessionals de sector daardoor willen verlaten, of dat effectief doen, ook. Om tegen te gaan dat zorgprofessionals langdurig uitvallen of uitstromen startte het Gouverneur Kinsbergencentrum (GKC) samen met Vlaamse en Nederlandse partners het project 'Blijf aan Z, gezond en wel in de zorg'.

ACTUALITEIT

Tijdens de eerste coronagolf ging er weinig niet-covidgerelateerde zorg door in het chirurgische dagziekenhuis. Ook het aantal MRI's en gastro- en coloscopieën schroefde men, vergeleken met 2019, fel terug. Respectievelijk met 77 en 85%. Het begrip 'essentiële zorg' is niet netjes omschreven en dus zijn de verschillen tussen ziekenhuizen enorm.

ACTUALITEIT

Hoe heeft het niet-zorg-ziekenhuispersoneel de pandemie ervaren? En wat deed de crisis met hun werk? Welke oplossingen hebben ziekenhuizen gebruikt om met de nooit geziene situatie om te gaan? 849 professionals reageerden op onze enquête naar de arbeidsomstandigheden tijdens de covidpandemie, uitgevoerd in samenwerking met ZORGI. Een bemoedigend resultaat is alvast dat negen op de tien werknemers van mening zijn dat hun ziekenhuis de crisis tot nu toe 'redelijk goed' (59%) of 'heel goed' (33%) heeft beheerd.

ENQUÊTE

"Deze enquête bewijst de robuustheid van de ziekenhuizen als organisatie. Flexibiliteit was belangrijk. Dankzij de inzet van velen, werd op één week overgeschakeld naar een corona-modus. Dat 91% van het niet-zorgpersoneel vindt dat we de crisis goed aanpakten, bevestigt dit aanvoelen."

ENQUÊTE

"Als ziekenhuis dat inzet op innovatie stelden we onze medewerkers al heel wat digitale tools ter beschikking. Maar de coronapandemie zorgde wel voor een stroomversnelling, bijvoorbeeld op het vlak van digitaal of hybride vergaderen."

ENQUÊTE

Sinds de pandemie stak de Clinique André Renard in Herstal heel veel energie in interne communicatie om de werknemers van het ziekenhuis gerust te stellen. Bovendien kon het ziekenhuis ook terugvallen op telewerk, dat al sedert een aantal jaren ingeburgerd is.

ENQUÊTE

"Tijdens de crisis wilden we dat het personeel in het ziekenhuis, de telewerkers en de technisch werklozen zich solidair en nuttig zouden voelen. Dat is de 'spirit' van de Cliniques universitaires Saint-Luc", zegt Renaud Mazy, CEO van het academisch Brussels ziekenhuis.

ENQUÊTE

De Belgische Vereniging der Ziekenhuizen vroeg aan Dedicated om in mei 2021 een peiling uit te voeren bij 2.000 Belgen van 18 tot 75 jaar over wat ze van ziekenhuizen denken en verwachten. Deze eerste 'Barometer van het imago van de ziekenhuissector bij de Belgische bevolking', die om de twee jaar zal worden uitgevoerd, kan de ziekenhuissector in staat stellen zijn gebruikers beter te leren kennen en zich - misschien - aan te passen aan hun reële verwachtingen.

FOCUS

De Belgische Vereniging der Ziekenhuizen (Hospitals.be) evalueerde de impact van de pandemie op de ziekenhuissector in een peiling bij 2.000 Belgen. 45% van de respondenten heeft de indruk dat de pandemie van meet af aan een negatieve impact had op de zorg.

FOCUS

Als de ziekenhuisartsen van de toekomst kunnen proeven van de voordelen van een bediendestatuut en ze krijgen de smaak te pakken, zullen ze dan in de toekomst ook bedienden worden?

MANAGEMENT

In de gloednieuwe editie Knokke-Heist van de culinaire gids Gault & Millau worden liefst 5 bladzijden besteed aan de keuken van AZ Zeno. Culinair recensent Willem Asaert smelt helemaal voor de "smeuïg gegaarde ossobuco van sappig kalfsvlees met fijn merg in een diep smakende saus vol reliëf, even rijk en waarachtig als in het betere Italiaanse restaurant" (sic).

GASTRONOMIE

Dat kunst een helende factor is, wordt ondertussen door meer en meer studies bevestigd. Dat is zo voor volwassenen, dat geldt nog meer voor kinderen. UZ Leuven zet daar sedert 2004 reeds heel sterk op in met het project Kunst voor het Kinderziekenhuis.

KUNST IN HET ZIEKENHUIS