Begin deze maand werd het Heilig Hartziekenhuis van Mol het slachtoffer van een externe cyberaanval. De hackers poogden via 'malware' de interne systemen volledig te blokkeren. Om de door hen geëncrypteerde gegevens te ontcijferen, was een sleutel nodig en daarvoor vroegen de aanvallers losgeld.
Volgens het ziekenhuis van Mol bracht de cyberaanval de patiëntveiligheid echter nooit in het gedrang.
Om de geïnfecteerde IT-systemen te identificeren, te isoleren en te herstellen, deed het Heilig Hartziekenhuis beroep op een team experten. Deze specialisten stelden "met zekerheid" vast dat de aanvallers er niet in geslaagd zijn privacygevoelige data of data met medische inhoud te ontvreemden. "Op geen enkel moment zijn deze gegevens bereikbaar geweest voor de aanvallers", zo luidt het.
Recordtempo
Het ziekenhuis is "bijzonder opgetogen" dat het eigen IT-team met een groep experten erin slaagde de schade tot een minimum te beperken en in een record tempo te herstellen.
Desondanks kon men pas na een kleine week, op zondag 7 februari, alle IT-systemen opnieuw volledig in gebruik nemen. Na herhaald testen bleken er geen sporen van malware meer aanwezig te zijn.
Website
De experten namen de beveiliging extra onder de loep en bouwden een sterke verdediging op tegen aanvallen van buitenaf. Om door de verhoogde toegangsbeveiliging te geraken moesten/moeten gebruikers wel opnieuw inloggen. Om eventuele nieuwe aanvallen te voorkomen, verhoogt het ziekenhuis de komende maanden het toezicht. Dat heeft wel tot gevolg dat de website (www.azmol.be) voorlopig buiten werking is gesteld. Uiteraard stelt men alles in het werk om de site zo snel mogelijk opnieuw te laten functioneren.
Volgens het ziekenhuis van Mol bracht de cyberaanval de patiëntveiligheid echter nooit in het gedrang. Om de geïnfecteerde IT-systemen te identificeren, te isoleren en te herstellen, deed het Heilig Hartziekenhuis beroep op een team experten. Deze specialisten stelden "met zekerheid" vast dat de aanvallers er niet in geslaagd zijn privacygevoelige data of data met medische inhoud te ontvreemden. "Op geen enkel moment zijn deze gegevens bereikbaar geweest voor de aanvallers", zo luidt het.Het ziekenhuis is "bijzonder opgetogen" dat het eigen IT-team met een groep experten erin slaagde de schade tot een minimum te beperken en in een record tempo te herstellen.Desondanks kon men pas na een kleine week, op zondag 7 februari, alle IT-systemen opnieuw volledig in gebruik nemen. Na herhaald testen bleken er geen sporen van malware meer aanwezig te zijn.De experten namen de beveiliging extra onder de loep en bouwden een sterke verdediging op tegen aanvallen van buitenaf. Om door de verhoogde toegangsbeveiliging te geraken moesten/moeten gebruikers wel opnieuw inloggen. Om eventuele nieuwe aanvallen te voorkomen, verhoogt het ziekenhuis de komende maanden het toezicht. Dat heeft wel tot gevolg dat de website (www.azmol.be) voorlopig buiten werking is gesteld. Uiteraard stelt men alles in het werk om de site zo snel mogelijk opnieuw te laten functioneren.