Een spoedige opstart van de eerste zorgen maakt bij MUG-interventies heel vaak het verschil tussen leven en dood. Het is belangrijk dat de spoedverpleegkundigen- en artsen dus vlug bij de patiënt geraken. Door het steeds drukkere verkeer is dat helaas niet evident. Alle hulp is welkom om het verplegend personeel snel en veilig ter plekke te krijgen, te beginnen bij de keuze van het voertuig. Met een wagen van het merk Volvo kiest GZA Ziekenhuizen dan ook bewust voor één van de veiligste automerken op de markt. Naast de nieuwste standaard veiligheids- en politionele toepassingen die Volvo reeds voorzag, zijn er aan het MUG-voertuig nog een aantal extra wijzigingen aangebracht door AB Technics, gespecialiseerd in aanpassingen aan prioritaire voertuigen. Verdeler Fidenco gaf de medewerkers van GZA Ziekenhuizen meteen ook een opleiding om de wagen goed te leren kennen.

Afgestemd op behoeften van GZA Ziekenhuizen

"Verschillende alarmeringsfuncties ondersteunen de bestuurder bij gevaren die hij niet altijd kan zien", vertelt hoofdverpleegkundige dienst spoedgevallen Bart De Cleen. De MUG detecteert tegenliggers of andere voertuigen in licht en duisternis. De auto geeft waarschuwingssignalen en remt in specifieke gevallen zelfs automatisch af, wat ook potentiële dodehoekongevallen kan vermijden. Er is een adaptieve luchtvering om de stabiliteit van het voertuig te allen tijde te optimaliseren.

Een track-and-tracesysteem houdt nauwgezet alle data van de ritten bij om nadien te kunnen analyseren. Bovendien maakt een dashcam opnames bij gevaarlijke situaties. "Het doel van deze data en opnames is om aan kwaliteitsverbetering te kunnen doen voor de veiligheid van medewerkers én andere weggebruikers. Het is niet de bedoeling onze medewerkers te gaan controleren", vervolgt De Cleen.

Gezien een MUG zich vaak atypisch moet bewegen tussen het verkeer en daarbij soms de weg moet verlaten, zijn een aantal veiligheidsfuncties geherprogrammeerd. De wagen zal dan niet automatisch bijsturen, maar wel een geluidssignaal maken.

Omdat het gevaar soms in een klein hoekje schuilt, is de MUG ook gewapend voor wanneer het toch mis zou gaan. De wagen bevat een beveiligingssysteem op de voorzetels om te beschermen tegen whiplash-letsels. "Uiteraard zijn er ook airbags voor en naast de passagiers en bestuurder, met zelfs een aparte knie-airbag voor die laatste", besluit De Cleen.

Klaar voor dienst spoedgevallen campus Sint-Augustinus

Het MUG-voertuig zal in eerste instantie uitrijden voor campus Sint-Augustinus. De MUG rijdt gemiddeld bijna 3 keer per dag uit vanuit de campus in Wilrijk. Afhankelijk van de noodzaak kan hij echter ook als vervangvoertuig worden ingezet voor campus Sint-Vincentius.

Een spoedige opstart van de eerste zorgen maakt bij MUG-interventies heel vaak het verschil tussen leven en dood. Het is belangrijk dat de spoedverpleegkundigen- en artsen dus vlug bij de patiënt geraken. Door het steeds drukkere verkeer is dat helaas niet evident. Alle hulp is welkom om het verplegend personeel snel en veilig ter plekke te krijgen, te beginnen bij de keuze van het voertuig. Met een wagen van het merk Volvo kiest GZA Ziekenhuizen dan ook bewust voor één van de veiligste automerken op de markt. Naast de nieuwste standaard veiligheids- en politionele toepassingen die Volvo reeds voorzag, zijn er aan het MUG-voertuig nog een aantal extra wijzigingen aangebracht door AB Technics, gespecialiseerd in aanpassingen aan prioritaire voertuigen. Verdeler Fidenco gaf de medewerkers van GZA Ziekenhuizen meteen ook een opleiding om de wagen goed te leren kennen. Afgestemd op behoeften van GZA Ziekenhuizen "Verschillende alarmeringsfuncties ondersteunen de bestuurder bij gevaren die hij niet altijd kan zien", vertelt hoofdverpleegkundige dienst spoedgevallen Bart De Cleen. De MUG detecteert tegenliggers of andere voertuigen in licht en duisternis. De auto geeft waarschuwingssignalen en remt in specifieke gevallen zelfs automatisch af, wat ook potentiële dodehoekongevallen kan vermijden. Er is een adaptieve luchtvering om de stabiliteit van het voertuig te allen tijde te optimaliseren. Een track-and-tracesysteem houdt nauwgezet alle data van de ritten bij om nadien te kunnen analyseren. Bovendien maakt een dashcam opnames bij gevaarlijke situaties. "Het doel van deze data en opnames is om aan kwaliteitsverbetering te kunnen doen voor de veiligheid van medewerkers én andere weggebruikers. Het is niet de bedoeling onze medewerkers te gaan controleren", vervolgt De Cleen. Gezien een MUG zich vaak atypisch moet bewegen tussen het verkeer en daarbij soms de weg moet verlaten, zijn een aantal veiligheidsfuncties geherprogrammeerd. De wagen zal dan niet automatisch bijsturen, maar wel een geluidssignaal maken. Omdat het gevaar soms in een klein hoekje schuilt, is de MUG ook gewapend voor wanneer het toch mis zou gaan. De wagen bevat een beveiligingssysteem op de voorzetels om te beschermen tegen whiplash-letsels. "Uiteraard zijn er ook airbags voor en naast de passagiers en bestuurder, met zelfs een aparte knie-airbag voor die laatste", besluit De Cleen. Klaar voor dienst spoedgevallen campus Sint-Augustinus Het MUG-voertuig zal in eerste instantie uitrijden voor campus Sint-Augustinus. De MUG rijdt gemiddeld bijna 3 keer per dag uit vanuit de campus in Wilrijk. Afhankelijk van de noodzaak kan hij echter ook als vervangvoertuig worden ingezet voor campus Sint-Vincentius.