Het werkterrein van keel-neus-en-oor-artsen enerzijds en mond-kaak-en-aangezichtchirurgen anderzijds overlapt sterk. Voor patiënten is het niet altijd duidelijk bij wie ze het best terechtkunnen voor een bepaald probleem.

Door de twee disciplines samen te brengen binnen één team op één locatie waar gemikt wordt op een multidisciplinaire aanpak lost men niet alleen het 'keuzeprobleem' op maar verbetert men ook de zorg.

"Dit is een groot voordeel voor bijvoorbeeld mensen met een goed- of kwaadaardig gezwel, waarbij achteraf ook vaak reconstructie nodig is, maar ook bijvoorbeeld mensen die behandeld worden voor slaapapneu en chirurgische behandelingen nodig hebben", zegt KNO-specialist Martine Vanlommel.

"Zij zullen in hun behandelingen afwisselend te maken krijgen met onze beide disciplines. Dat kan nu op één plek, met één team met verpleegkundige, logopedische en audiologische ondersteuning en niet in het minst, één secretariaat dat alle agenda's hier beheert", vult dokter Vanlommel aan.

Bij de twee samenwerkende disciplines sluiten ook een aantal andere diensten aan. De radiologen zorgen ervoor dat medische beeldvorming ook in het centrum kan plaatsvinden, en in samenwerking met de dienst endocrinologie biedt het centrum een consultatie aan voor schildklierpathologie.

"We merken na twee maanden van opstart dat we patiënten veel sneller en accurater kunnen helpen", zegt dokter Koenraad Grisar, MKA-chirurg bij Sint-Trudo . "Door het zeer laagdrempelig onderling overleg van de artsen binnen het hoofd-halscentrum bekijken we het ene probleem van de patiënt vanuit verschillende medische perspectieven."

"Dat levert enorme voordelen op voor de patiënt, voor wie een team met zeer brede expertise klaar staat om het probleem op te lossen en dat binnen één geïntegreerd zorgtraject. Er is bovendien geïnvesteerd in het gebruik van moderne technieken zoals 3D planning en printen", vult hij aan.

Voor dokter Johan Vlayen, hoofdarts, past deze unieke samenwerking uitstekend in een project rond patiëntentevredenhied van het ziekenhuis. "De bedoeling is om die bevindingen (binnen het centrum, nvdr) die een positieve impact blijken te hebben op de beleving en tevredenheid van de patiënt verder uit te rollen in het hele ziekenhuis."

Het werkterrein van keel-neus-en-oor-artsen enerzijds en mond-kaak-en-aangezichtchirurgen anderzijds overlapt sterk. Voor patiënten is het niet altijd duidelijk bij wie ze het best terechtkunnen voor een bepaald probleem.Door de twee disciplines samen te brengen binnen één team op één locatie waar gemikt wordt op een multidisciplinaire aanpak lost men niet alleen het 'keuzeprobleem' op maar verbetert men ook de zorg."Dit is een groot voordeel voor bijvoorbeeld mensen met een goed- of kwaadaardig gezwel, waarbij achteraf ook vaak reconstructie nodig is, maar ook bijvoorbeeld mensen die behandeld worden voor slaapapneu en chirurgische behandelingen nodig hebben", zegt KNO-specialist Martine Vanlommel."Zij zullen in hun behandelingen afwisselend te maken krijgen met onze beide disciplines. Dat kan nu op één plek, met één team met verpleegkundige, logopedische en audiologische ondersteuning en niet in het minst, één secretariaat dat alle agenda's hier beheert", vult dokter Vanlommel aan.Bij de twee samenwerkende disciplines sluiten ook een aantal andere diensten aan. De radiologen zorgen ervoor dat medische beeldvorming ook in het centrum kan plaatsvinden, en in samenwerking met de dienst endocrinologie biedt het centrum een consultatie aan voor schildklierpathologie."We merken na twee maanden van opstart dat we patiënten veel sneller en accurater kunnen helpen", zegt dokter Koenraad Grisar, MKA-chirurg bij Sint-Trudo . "Door het zeer laagdrempelig onderling overleg van de artsen binnen het hoofd-halscentrum bekijken we het ene probleem van de patiënt vanuit verschillende medische perspectieven.""Dat levert enorme voordelen op voor de patiënt, voor wie een team met zeer brede expertise klaar staat om het probleem op te lossen en dat binnen één geïntegreerd zorgtraject. Er is bovendien geïnvesteerd in het gebruik van moderne technieken zoals 3D planning en printen", vult hij aan.Voor dokter Johan Vlayen, hoofdarts, past deze unieke samenwerking uitstekend in een project rond patiëntentevredenhied van het ziekenhuis. "De bedoeling is om die bevindingen (binnen het centrum, nvdr) die een positieve impact blijken te hebben op de beleving en tevredenheid van de patiënt verder uit te rollen in het hele ziekenhuis."