...

Voor de inkom van het Trudo ziekenhuis werd in de maand mei tijdelijk een enorme kandelaar van meer dan 1.000 kilogram met hijskranen geplaatst, een creatie van de Limburgse kunstenaar Tom Herck als eerbetoon aan de medische hulpverleners en steun aan de nabestaanden van de slachtoffers in deze door covid-19 zwaar getroffen regio. De installatie - 6 m diameter en 4,5 m hoog - is voorzien van 33 brievenbussen met daarop bevestigde kaarsen. Het getal 33 is een indicatie voor het aantal menselijke ruggenwervels. De zorgsector en allen in de frontlinie van de strijd tegen corona, vormen de ruggengraat van deze tijd. Mensen konden via facebook, instagram en e-mail berichten naar de kunstenaar sturen die werden geprint en in de brievenbussen gedropt. De kandelaar werd zo letterlijk gevuld met hoop. De drie ringen van de kandelaar werden nauwkeurig op 1.5 m van elkaar geplaatst, als verwijzing naar het social distancing principe. Op maandag 18 mei, bij valavond, werden de kaarsen aangestoken en kwam het enorme kunstwerk The Message of Light tot leven. Met dit werk refereert de kunstenaar aan twee universele hulpmiddelen om verbondenheid te creëren in een crisis: het branden van kaarsen en de kracht van taal. De installatie wacht nu op een plaats in een museum. Tom Herck (1984) is vooral bekend om zijn installaties, zoals Wreckage in a Bottle voor het casino-cursaal van Oostende, de Holly Cow die hij aan het kruis nagelde in de kerk van Kuttehoven, en vooral zijn House of Cards with Fallen Dictators - met een gewicht van 60 ton allicht het zwaarste kaartspel op aarde - in zijn geboortestad Sint-Truiden. In het AZ Jan Palfijn in Gent prijken nu twee keramische sculpturen geschonken door kunstenaar Johan Tahon. Bestuurder-directeur van AZ Jan Palfijn, Ann Wynant, toont zich alvast bijzonder verheugd met de schenking: "We zijn zeer dankbaar dat een internationaal erkend kunstenaar als Johan Tahon in deze coronacrisis twee specifieke werken creëerde met ons zorgpersoneel voor ogen. De sculpturen kregen een centrale plaats in ziekenhuis, waardoor ze toegankelijk zijn voor iedereen: personeel, artsen, patiënten én bezoekers." Centrale thema in het oeuvre van Tahon is de mens, met zijn hoop en zij angst, met zijn vreugde en verdriet, met zijn vragen en zijn twijfels. Zijn figuren zijn vaak gekwelde wezens, logge reuzen maar soms ook ingetogen monniken en vederlichte engelen. Voor AZ Jan Palfijn Creëerde Tahon twee keramische engelenhoofden, één witgeglazuurd, één nachtblauw. De kunstenaar hoopt dat zijn sculpturen "een soort rustplaats worden en een heilzaam moment creëren waarbij zorgpersoneel stil kan staan bij de hevige emoties, de angst, de vermoeidheid, de stress en de eenzaamheid die de coronacrisis teweegbrengt".