In Nederland is heisa ontstaan nadat de resultaten van een onderzoek door IntraKoop (een soort Nederlandse TestAankoop) ongenuanceerd in de pers zijn verschenen. Uit dat onderzoek bleek immers dat er miljoenen euro's 'te veel' wordt betaald aan knie- en heupimplantaten omdat chirurgen weigeren over te schakelen op goedkopere alternatieven en kiezen voor het duurdere materiaal.
Volgens de organisatie zou het mogelijk zijn om 14 miljoen euro te besparen als de implantaten beter vergeleken zouden worden. "De besparing zou zelfs verdubbeld kunnen worden als ziekenhuizen ook op grotere schaal samen inkopen'', stelt IntraKoop.
Volgens IntraKoop zouden de specialisten onvoldoende inzicht krijgn in kosten, kwaliteit en mogelijkheden van alternatieven.
De markt van orthopedische implantaten wordt wereldwijd gedomineerd door vier leveranciers. Hun gezamenlijk marktaandeel is 85 procent. Daardoor beheersen zij de markt en bepalen zij de prijs, klinkt het. Hun winstmarges zouden sinds 2005 verdubbeld zijn tot 21 procent.
In een reactie zeggen de chirurgen dat er bij dit onderzoek een en ander uit het oog verloren wordt. Zo zou de leercurve vrij lang zijn en heeft een orthopedist zo'n 100 operaties nodig vooraleer hij helemaal vertrouwd is met het implantaat. En aangezien elk merk implantaten anders is, andere eisen en soms zelfs andere vaardigheden vereist, is het niet raadzaam om geregeld te switchen omdat zo de expertise verloren gaat.
Volgens de organisatie zou het mogelijk zijn om 14 miljoen euro te besparen als de implantaten beter vergeleken zouden worden. "De besparing zou zelfs verdubbeld kunnen worden als ziekenhuizen ook op grotere schaal samen inkopen'', stelt IntraKoop.Volgens IntraKoop zouden de specialisten onvoldoende inzicht krijgn in kosten, kwaliteit en mogelijkheden van alternatieven. De markt van orthopedische implantaten wordt wereldwijd gedomineerd door vier leveranciers. Hun gezamenlijk marktaandeel is 85 procent. Daardoor beheersen zij de markt en bepalen zij de prijs, klinkt het. Hun winstmarges zouden sinds 2005 verdubbeld zijn tot 21 procent.In een reactie zeggen de chirurgen dat er bij dit onderzoek een en ander uit het oog verloren wordt. Zo zou de leercurve vrij lang zijn en heeft een orthopedist zo'n 100 operaties nodig vooraleer hij helemaal vertrouwd is met het implantaat. En aangezien elk merk implantaten anders is, andere eisen en soms zelfs andere vaardigheden vereist, is het niet raadzaam om geregeld te switchen omdat zo de expertise verloren gaat.